موتورهای سنگین به دو نوع مسابقهای (ریس) و غیر مسابقهای (استریت) یا خیابانی تقسیم میشوند.
موتور ریس همانطور که از نامش بر میآید شتاب و سرعت بسیار بالایی دارد که آن را مخصوص اوج گرفتن در پیست مسابقه میکند. بدنه این نوع موتورها به صورت آیرودینامیک با فلاپ ساخته میشود که راننده با موقعیت خوابیده پشت فرمان قرار میگیرد که دید و تسلط کمتری بر تمام زوایای مسیر دارد و مناسب رانندگی در جاده نیست.
موتور استریت (خیابانی) مختص جاده و خیابانهای شهری طراحی شده که در این نوع فرمان بازتر است و چرخها با فاصله بیشتری از هم قرار گرفتهاند. موتورهای استریت حجمی بین ۴۰۰ تا ۲۳۰۰ سیسی را شامل میشوند که شتاب پایین آنها را برای گردش در شهر ایدهآل میکند.
سازندههای موتور استریت در نسل جدید این کلاس تغییر کلی در شکل فیزیکی بدنه اعمال کردهاند که موتورهای آن شبیه موجودات فضایی فیلمهای علمی-تخیلی به نظر میرسد.
اما به غیر از این دو نوع موتور سنگین، موتور کروز هم وجود دارد که مخصوص سفر طراحی شده و کمتر در کشور ما به چشم میخورد و همچنین از موتورهای کراس (آفرود) هم میتوان نام برد. گفتنی است سازندههای موتور سنگین معمولا هر یک مدل از موتورهایشان را در دو کلاس ریس و خیابانی تولید میکنند که موتورسوار بنا به نیازش میتواند مدل دلخواه خود را انتخاب کند.